در اولین نشست خبری که آقای دکتر روحانی بعد از انتخابشان به عنوان رئیس جمهور منتخب، با خبرنگاران داشتند در پاسخ به سوالی که در مورد اینکه آیا در مسئولان در دولت دهم استفاده می کنید یا یا همه را کنار می گذارید؟ پاسخ داد : من با کلید آمده ام نه با داس .

در آن روز ها برخی از نزدیکان رئیس جمهور یازدهم حتی تصور این کابینه را نداشتند که از دولت خدمتگذار هیچ فردی شایسته خدمت در دولت تدبیر شناخته نشود و حتی نامی هم از آنان در وزرای احتمالی هم وجود نداشته باشد.

با توجه به شعارهای تبلیغاتی جناب آقای روحانی در مورد مشی اعتدال و همچنین تاکید ویژه وی در مصاحبه های تلویزیونی و مراسم تنفیذ و تحلیفشان بر معتدل بودن دولت تدبیر و امید، و اقدام وی مبنی بر عدم استفاده از وزرای دولتهای نهم و دهم،‌ این نکته در اذهان مردم به وجود می آید که " آیا همه وزرا و مسئولین در ۸ سال گذشته به دور از مشی اعتدال و تندرو و افراطی بوده اند؟"

بر این اساس و با نگاهی به تحلیل اکثر متفکران و کارشناسان سیاسی منبی بر اعتدال گرایی در سیاست دولت یازده که بزرگترین علت تمایل مردم به دکتر روحانی عنوان می شود،‌ انتظار می رفت که در انتخاب وزرا با چینشی متفاوت از افراد فعلی روبرو شویم و از کلید آقای روحانی نقش قفل گشایی را مشاهده کنیم نه طعم تندی داس.