بسم الله الرحمن الرحیم

برخی مدیران بزرگ و کوچک در سراسر کشور با توجه ویژه به آمار، سعی در سنجش زیر مجموعه خود توسط ابزار های مختلف دارند. یکی از این ابزار ها سایت الکسا (alexa.com) است.

اهمیت الکسا در ایران

الکسا سایتی که برخی آنرا منتسب به آژانس امنیت ملی می دانند. این در حالی است که حتی در ظاهر نیز این سایت خود را عضو کمپانی آمازون می داند. آمازون نیز از بزرگ ترین و سودآورترین شرکت های آمریکایی است که مالکان صهیونیست آن از رژیم اشغالگر اسرائیل در بسیاری موارد حمایت سنگین مالی نموده اند.

آمازون، الکسا را پس از سه سال فعالیت در سال 1999 خریداری کرد و بعد از یک سال به همکاری مشترک اطلاعاتی با گوگل پرداخت. الکسا در مقاطع گوناگون حجم بالایی از اطلاعات خود را به آژانس امنیت ملی آمریکا فروخته و در پروژه های تحلیل داده های آنها نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

در نمودار زیر نیز برخی از ابتدایی ترین اطلاعات قابل انتشار مشاهده می شود. هنگامی که اطلاعات سایت الکسا را از خودش می خواهیم به صفحه زیر راهنمایی می شویم.

طبق همین سند حدود 5 % از کل بازدید کنندگان الکسا از ایران هستند پس می توان نتیجه گرفت که از حدود 6.600.000 هزار نفر بازدیدکننده روزانه این سایت، تقریبا 11.000 نفر ایرانی هستند که با یک حساب سرانگشتی به صورت ماهانه 330.000 هزار نفر از ایران به الکسا سر می زنند.

در لیست برترین ملیت های مخاطب الکسا، ایران در رتبه پنجم قرار دارد. این آمار با توجه به تعداد کاربران ایران در مقایسه با سایر کشور ها تکان دهنده است. برای مثال کشور روسیه که تقریبا مخاطبینی به اندازه ایران در الکسا دارد، جمعیت کاربران اینترنتی آن در آخرین آمارها حدود 87 میلیون کاربر بوده است. این درحالی است که چندی پیش وزارت ارتباطات جمعیت کاربران ایران را حدود 40 میلیون نفر  اعلام کرد.

این دو عدد نشان می دهد که با توجه به تعداد کاربران اینترنتی ایران و روسیه، ایرانی ها بیش از 2 برابر بیشتر از روس ها به الکسا اهمیت می دهند.

 

اوضاع هنگامی وخیم تر می شود که بدانیم نسبت به جمعیت کابران فضای مجازی؛ ایرانی ها 35 برابر بیشتر از هندی ها به الکسا اهمیت می دهند و جالب تر آنکه چین با 620 میلیون کاربر اینترنت در این فهرست قرار ندارد.

الکسا از سال 2000 اقدام به رتبه بندی هوشمند سایت ها نمود. رتبه بندی که طبق آخرین گزارش های بین المللی هنوز شاخص های دقیق آن در دسترس نیست و مدیران سایت ها حتی با رعایت اصولی که در همین سایت منتشر شده است نیز نتوانسته اند به رتبه واقعی خود دست یابند. کارشناسان و برنامه نویسان حرفه ای بارها توانسته اند که هوشمندی موتور الکسا را به چالش کشیده و با یک سایت رده پایین در مدت چند روز، رتبه ای بالا دریافت کنند. یکی از رایج ترین این موارد استفاده از پاپ آپ(pop up) بوده که با توجه به کاهش رتبه سایت مبدأ، برای سایت تبلیغ شده بسیار مفید خواهد بود.

به این نکته هم باید توجه داشت که صهیونیست ها برای در دست داشتن تمامی اطلاعات موجود در فضای مجازی به روشهای مختلفی دست می زنند. از این موارد می توان به Google SEO و Page Rank اشاره کرد که با استاندارد سازی های در ظاهر فنی و در واقع سلیقه ای سعی در وابستگی هرچه بیشتر کاربران به خود را دارند و در کشورهایی که شبکه ملی اطلاعات مورد استفاده قرار نگرفته است(همچون ایران) با ارائه سرویس، وابستگی هایی را ایجاد کرده است.

همین امر کافی است تا مدیران و مسئولین ناتوان حتی به خود اجازه تحقیق در مورد راه اندازی نسخه بومی این ساختار بسیار راحت را در کشور خود ندهند. اقدامی که تا به حال توسط بسیاری از دانشجویان در دانشگاه در مدل کوچک تر طراحی شده و با وجود برخی کاستی ها، مدلی قابل توسعه بوده است.

این بی اهمیتی مدیران ایرانی تا جایی پیشرفت کرده است که رتبه ارائه شده توسط الکسا به عنوان اصلی ترین شاخص فعالیت سایت های ایرانی قرار می گیرد. حال سوال اینجاست که شاخصی که بارها مورد نقد افراد مختلف در سراسر جهان قرار گرفته و در انگلیس،اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، چین، برزیل، آرژانیتن، کانادا و بسیاری کشورهای پرجمعیت و مطرح حوزه سایبری، دارای کمترین ارزش معیاری است؛ چرا باید در ایران به این اندازه مورد توجه قرار گیرد؟

آبی که ایرانی ها به آسیاب شکسته مالکان الکسا می ریزند و موجبات حیات اقتصادی آنرا در این شرایط نابسامان اقتصاد آمریکا و غرب فراهم می آورند، آیا مصداق تنفس مصنوعی به صاحبان صهیونست این شرکت تلقی نمی شود؟

چگونه شرکت آمازونی که در ماه های اخیر با افت بی سابقه شاخص خود در بورس های مختلفی همچون NAZDAQ مواجه شده اند، با سرمایه گذاری بر روی الکسا در ایران، کسری های درآمدی خود را از کشور ما به دست می آورند؟

اگر مرگ بر آمریکا و مرگ اسرائیل تنها بر روی زبان مسئولین ما باشد موجب نابودی این دشمنان قسم خورده اسلام و ایران نخواهد شد، تنها راه مبارزه، راهکار عملی است. طراحی نمونه داخلی خدماتی که در انحصار شرکت های صهیونستی است؛ تنها شیوه نابودی سریع، اقدامی در جواب تحریم های ناجوان مردانه و این جنگ تمام عیار اقتصادی خواهد بود.

اهمیت ایران برای اکلسا Iran in Alexa

این تصویر به خوبی گویاست که ایرانیان چقدر برای الکسا درآمد زا هستند. همان گونه که در انتهای این تصویر دیده می شوند؛ در فهرست برترین کلمات کلیدی که از موتور های جستجو موجب ورود به سایت الکسا شده اند، 3 واژه ایرانی دیده می شود.

درخواست مردم و کارشناسان از مدیران وزارت ارتباطات این است که تا چه زمانی به در آمدزایی این شرکت های صهیونیستی از ایرانی ها اجازه خواهید داد؟

راهکاری که متخصصان این حوزه برای این امر بارها بر روی آن تاکید کرده اند؛ راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به نحوی است که در برنامه پنج توسعه ذکر شده است. همان قانونی که تا به حال دولت ها در انجام آن کوتاهی کرده اند.

با وجود برخی اقدامات صرفا رسانه ای که دولت تدبیر و امید انجام داده است، امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد راه اندازی این شبکه امن،سریع، ارزان و پایدار باشیم.

الحمدلله